Mimo że telefony komórkowe cieszą się największą popularnością wśród osób niewidomych, to nie można zapominać o telefonach stacjonarnych dla niewidomych. Telefon tego typu posiada w domu niemal każdy. Dla osób niewidomych ważne jest, aby wyraźnie „mówił”. Świetnym rozwiązaniem są również klawisze z alfabetem brajla. Dzięki temu osoba niewidoma może „samodzielnie” wybrać numer telefonu.
Jakie funkcje powinien mieć telefon dla niewidomych?
Gdy szukasz telefonu stacjonarnego dla osoby niewidomej lub słabowidzącej, to na pewno zastanawiasz się, jakie funkcje powinien mieć taki aparat. Warto wybierać te modele telefonów, które wyposażone są w tzw. wibracyjną wkładkę głosową, która jest pomocna w odebraniu rozmowy telefonicznej przez osobę słabosłyszącą. Telefon dla niewidomych powinien być wyposażony w głosową identyfikację numeru telefonu, która pozwala na odtwarzanie stampli, czyli krótkich ścieżek dźwiękowych. Najczęściej w telefonach stacjonarnych dla niewidomych jest 10 stampli, które odtwarzają głosowo cyfry od 0 do 9 – zarówno po polsku, jak i w innych językach.
Telefon dla osoby niewidomej powinien mieć również wbudowany zestaw głośnomówiący z regulacją dzwonka, jak i głośności rozmowy. Warto również zwrócić uwagę na pamięć telefonu – standardowo jest możliwość zapisania 50 numerów w książce telefonicznej. Dla osób niedowidzących zalecamy modele z głosową identyfikacją numeru telefonu – usłyszy, kto dzwoni. Niektóre modele informują, jeśli numer jest zapisany w książce telefonicznej, np. dzwoni mama.
Telefon stacjonarny dla osób niewidomych – warto?
Oczywiście, że warto kupić i zamontować telefon dla osób słabowidzących. Dzięki temu osoby niewidome mogą komunikować się ze światem. Dla osób słabowidzących szczególnie polecamy telefony z dużymi klawiszami. Natomiast dla osób niewidomych najlepszym rozwiązaniem będą telefony z identyfikacją głosową i dużą pamięcią książki telefonicznej. Taki aparat telefoniczny na pewno sprosta wymaganiom osoby niedowidzącej.